ALKUUNVERKKOLUOTSI - PEDAGOGINEN KÄSIKIRJOITUS
SYNOPSISPEDAGOGINEN KÄSIKIRJOITUSRAKENNE JA SISÄLLÖLLINEN KÄSIKIRJOITUSTEKNINEN KÄSIKIRJOITUSTOTEUTUSTESTAUSARVIOINTI

Oppismiskäsitys
Didaktinen malli
Kohderyhmä
Oppimateriaalit
Opiskelijan toiminta
Ohjaajan toiminta
Arviointi
Mallipohjat
Etusivulle


OPPIMISKÄSITYS


Sosio-konstruktiivinen oppimisnäkemys - "oppiminen tiedon yhteisöllisenä rakentamisena"

  1. Tavoitteet:
    - oppiminen sosiaalisessa ja yhteisöllisessä kontekstissa,
    - yhteisöllisen oppimiskulttuurin luominen.

  2. Opettaja:
    - opiskelijoiden kanssa tasavertainen neuvottelija ja keskustelija,
    - kannustaa opiskelijoita auttamaan ja neuvomaan toinen toisiaan.

  3. Opiskelija:
    - toimii yhteistoiminnallisesti muiden opiskelijoiden kanssa luoden sosiaalisesti jaettuja merkityksiä esim. keskustelulistoilla ja ryhmän toteuttamissa projekteissa,
    - ulkoistaa ja reflektoi ajatuksiaan muiden kanssa,
    - kyseenalaistaa omia ajatusprosessejaan ja ennakko-oletuksiaan muiden kautta,
    - oppii muilta opiskelijoilta,
    - jakaa tietoa muiden opiskelijoiden kanssa,
    - keskustelee ja neuvottelee,
    - antaa tukea muille opiskelijoille.

  4. Oppimateriaali:
    - sekä opettajan valmistamaa oppimateriaalia että opiskelijoiden itsensä etsimää ja tuottamaa materiaalia,
    - sallii opiskelijoiden tehdä valintoja omien tarpeidensa mukaisesti,
    - opiskelijoiden yhteistoimintaan perustuvat oppimistehtävät.

  5. Palaute ja arviointi
    - monipuolista ja joustavaa,
    - oppimisprosessin sekä ryhmän toiminnan ja vuorovaikutuksen arviointi,
    - sekä ohjaaja että opiskelija osallistuvat arviointiin,
    - käytetään myös vertaisarviointia.

 

 

 

Takaisin
edelliselle
sivulle

 
    Etusivu | Synopsis | Pedagoginen käsikirjoitus | Rakenne ja sisällöllinen käsikirjoitus
Tekninen käsikirjoitus | Toteutus | Testaus | Arviointi
Sivun
alkuun


© Chydenius-Instituutti