ALKUUNVERKKOLUOTSI - PEDAGOGINEN KÄSIKIRJOITUS
SYNOPSISPEDAGOGINEN KÄSIKIRJOITUSRAKENNE JA SISÄLLÖLLINEN KÄSIKIRJOITUSTEKNINEN KÄSIKIRJOITUSTOTEUTUSTESTAUSARVIOINTI

Oppismiskäsitys
Didaktinen malli
Kohderyhmä
Oppimateriaalit
Opiskelijan toiminta
Ohjaajan toiminta
Arviointi
Mallipohjat
Etusivulle


OPPIMISKÄSITYS

Konstruktivistinen oppimiskäsitys - "oppiminen tiedon yksilöllisenä rakentamisena"

  1. Tavoitteet:
    - opiskelijoiden yksilölliset tiedon rakentamisen prosessit,
    - tiedon rakentamisessa hyödynnetään opiskelijoiden valmiuksia (mitä hän jo tietää tai luulee asiasta), tiedonkäsittelytaitoja sekä niitä ohjaavia metakognitiivisia taitoja.

  2. Opettaja:
    - ei siirrä tietoa opiskelijoille,
    - kollegan rooli,
    - kannustaa ja tukee opiskelijaa aktiiviseen ajatteluun ja toimintaan.

  3. Opiskelija:
    - on aktiivinen ja tavoitteellinen toimija,
    - on itseohjautuva,
    - tiedostaa, ymmärtää ja arvioi omia kokemuksiaan,
    - konstruoi tietoa itse valikoimalla ja tulkitsemalla informaatiota sekä jäsentämällä sitä aikaisempien tietojensa pohjalta,
    - oppii oppimaan ja hyödyntää erilaisia oppimisstrategioita,
    - hyödyntää kokemuksiaan oppimistehtävien työstämisessä.

  4. Oppimateriaali:
    - sekä opettajan valmistamaa oppimateriaalia että opiskelijoiden itsensä etsimää ja tuottamaa materiaalia,
    - sallii opiskelijan tehdä valintoja omien tarpeidensa mukaisesti,
    - opiskelijoiden omiin kokemuksiin perustuvat oppimistehtävät.

  5. Palaute ja arviointi:
    - monipuolista ja joustavaa,
    - oppimisprosessin arviointi,
    - sekä ohjaaja että opiskelija osallistuvat arviointiin.

 

vinkki

Lisätietoa:

Tynjälä, P. 1999. Oppiminen tiedon rakentamisena. Konstruktivistisen oppimiskäsityksen perusteita. Tampere: Tammer-paino Oy.

 

 

 

Takaisin
edelliselle
sivulle

 
    Etusivu | Synopsis | Pedagoginen käsikirjoitus | Rakenne ja sisällöllinen käsikirjoitus
Tekninen käsikirjoitus | Toteutus | Testaus | Arviointi
Sivun
alkuun


© Chydenius-Instituutti