ALKUUNVERKKOLUOTSI - PEDAGOGINEN KÄSIKIRJOITUS
SYNOPSISPEDAGOGINEN KÄSIKIRJOITUSRAKENNE JA SISÄLLÖLLINEN KÄSIKIRJOITUSTEKNINEN KÄSIKIRJOITUSTOTEUTUSTESTAUSARVIOINTI

Oppismiskäsitys
Didaktinen malli
Kohderyhmä
Oppimateriaalit
Opiskelijan toiminta
Ohjaajan toiminta
Arviointi
Mallipohjat
Etusivulle


OPPIMISKÄSITYS

Kognitiivinen oppimiskäsitys - "oppiminen muistamisena"

  1. Tavoitteet:
    - ihmisen tiedonkäsittelyjärjestelmässä tapahtuvat muutokset (=oppiminen),
    - metakognition (= yksilön tiedot omasta oppimisestaan ja oppimisstrategioistaan), oppimisen, ajattelun, ongelmanratkaisun ja itsearvioinnin kehittäminen,
    - tarjota täydellisen oppimisen mallin mukainen valmis oppimispolku.

  2. Opettaja:
    - analysoi opiskelijoiden mentaalisia malleja (tarkkaavaisuus, muistaminen, mieleen palauttaminen, mielessä säilyttäminen, sisäiset ajattelun prosessit),
    - pyrkii ohjaamaan näitä malleja oikeaan suuntaan,
    - ohjaa opiskelijoita yksilöllisesti.

  3. Opiskelija:
    - on aktiivinen toimija,
    - käyttää erilaisia oppimisstrategioita ja -taktiikoita,
    - prosessoi tietoa yhteistoiminnallisesti muiden kanssa keskustelujen avulla (keskustelulistat, puhelin, lähitapaamiset, sähköposti),
    - tekee soveltavia, ongelmanratkaisua vaativia tehtäviä.

  4. Oppimateriaali:
    - tarkoin laadittu valmis oppimateriaali,
    - harkitusti valittuja sisältöjä ja oppimistehtäviä,
    - tehtävät sisältävät soveltavia, autenttisia ongelmia,
    - tehtävät perustuvat opiskelijoiden keskinäiselle ongelmanratkaisulle.

  5. Palaute ja arviointi:
    - opettaja antaa yksilöllistä palautetta opiskelijalle mentaalisten mallien kehittymisestä, ongelmanratkaisuprosessin etenemisestä sekä erilaisten oppimisstrategioiden hyödyntämisestä,
    - yksilöllisen oppimisprosessin arviointi,
    - sekä ohjaaja että opiskelija itse osallistuvat arviointiin.

 

 

Takaisin
edelliselle
sivulle

 
    Etusivu | Synopsis | Pedagoginen käsikirjoitus | Rakenne ja sisällöllinen käsikirjoitus
Tekninen käsikirjoitus | Toteutus | Testaus | Arviointi
Sivun
alkuun


© Chydenius-Instituutti