ALKUUNVERKKOLUOTSI - PEDAGOGINEN KÄSIKIRJOITUS
SYNOPSISPEDAGOGINEN KÄSIKIRJOITUSRAKENNE JA SISÄLLÖLLINEN KÄSIKIRJOITUSTEKNINEN KÄSIKIRJOITUSTOTEUTUSTESTAUSARVIOINTI

Oppismiskäsitys
Didaktinen malli
Kohderyhmä
Oppimateriaalit
Opiskelijan toiminta
Ohjaajan toiminta
Arviointi
Mallipohjat
Etusivulle


OPPIMISKÄSITYS

Behavioristinen oppimiskäsitys -" oppiminen tiedon määrän lisääntymisenä"

  1. Tavoitteet:
    - tarjotaan tarkasti etukäteen suunniteltua "täsmäopetusta" (esim. ohjelmoitu opetus),
    - tiedon välittäminen opiskelijoille.

  2. Opettaja:
    - toimii auktoriteettina ja sisällön asiantuntijana,
    - jakaa tietoa esim. opetuskeskustelun avulla.

  3. Opiskelija:
    - on passiivinen tiedon vastaanottaja (lukee valmiita verkkotekstejä ja kuuntelee nauhoitettuja luentoja),
    - tekee strukturoituja testejä.

  4. Oppimateriaali:
    - valmista, itseohjaavaa materiaalia sisältävät oppimateriaalipankit,
    - pilkottu selkeästi rajattuihin sisältöalueisiin, jotka on jaettu osatehtäviksi,
    - osatehtäviin voi vastata yksiselitteisesti (kyllä tai ei -vastaukset tai monivalintatehtävät = strukturoidut testit).

  5. Palaute ja arviointi:
    - opiskelijalle annetaan välitön palaute oikeasta ja väärästä vastauksesta; erityisesti onnistumisesta palkitaan mahdollisimman pian, jotta palkinnon merkitys pysyisi mahdollisimman suurena,
    - ohjaajan tekemä opintosuoritusten arviointi.

     

 

 

Takaisin
edelliselle
sivulle

 
    Etusivu | Synopsis | Pedagoginen käsikirjoitus | Rakenne ja sisällöllinen käsikirjoitus
Tekninen käsikirjoitus | Toteutus | Testaus | Arviointi
Sivun
alkuun


© Chydenius-Instituutti